{"id":53,"date":"2019-08-08T07:47:18","date_gmt":"2019-08-08T07:47:18","guid":{"rendered":"http:\/\/www.espeis.nu\/wp\/?p=53"},"modified":"2019-08-08T07:47:20","modified_gmt":"2019-08-08T07:47:20","slug":"adams","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/www.espeis.nu\/2019\/08\/08\/adams\/","title":{"rendered":"Adams"},"content":{"rendered":"\n

Vem \u00e4r Adams?<\/h2>\n\n\n\n

Pseudonymen Adams\n\u00e4r en gatukonstn\u00e4r och graffitim\u00e5lare som \u00e4r uppvuxen i Stockholm. Adams \u00e4r\nhuvudsakligen verksam i Stockholm men hans konst finns \u00e4ven representerad runt\nom i Europa i st\u00e4der s\u00e5som K\u00f6penhamn, Berlin och \u00c5bo. Adams \u00e4r kanske en av Sveriges\nmest k\u00e4nda gatukonstn\u00e4rer och graffitim\u00e5lare och hans konst syftar till att\nbeylsa fr\u00e5gor om det offentliga rummet och specifikt fr\u00e5gor kring\ntillg\u00e4nglighet samt synlighet i dagens samh\u00e4lle. I publikationen Holes, Huts\nand Hidings fr\u00e5n 2006 beskriver och belyser konstkritikern Peter Cornell i en\ness\u00e4 Adams betydelse f\u00f6r samtidskonsten och hans plats inom den moderna\nkonsthistorien.<\/p>\n\n\n\n

Adams \u00e4r en stor influens f\u00f6r\nden moderna konstscenen<\/h2>\n\n\n\n

Adams har inte\nbara haft en stor p\u00e5verkan p\u00e5 konstens historia, utan \u00e4ven idag \u00e4r han en stor\ninfluens p\u00e5 hur v\u00e5r nutida konst ser ut och framst\u00e4lls. Om du mot f\u00f6rmodan l\u00e4st\nPeter Cornells publikation \u00e4r du kanske v\u00e4l bekant med Adams arbete\n“Arkitek”. I projektet “Arkitek” lyfter Adams rum som\nvanligtvis \u00e4r st\u00e4ngda f\u00f6r allm\u00e4nheten men som publiken kan l\u00e5na. Rummen anses\nvara som ett bibliotek f\u00f6r utl\u00e5ning av olika utrymmen. Adams konst framst\u00e4lls\nofta genom spraym\u00e5lningar p\u00e5 offentliga platser och likt annan gatukonst \u00e4r\nkonsten ofta uppf\u00f6rd utan tillst\u00e5nd, vilket g\u00f6r den illegal.<\/p>\n\n\n\n

Duon GuiltyGuilty h\u00e4nf\u00f6r med\nhumor och nyfikenhet<\/h2>\n\n\n\n

Tillsammans med\nkonstn\u00e4rskollegan och tillika gatukonstn\u00e4ren Akay utg\u00f6r de duon GuiltyGuilty.\nDe har till skillnad fr\u00e5n andra svenska konstn\u00e4rer l\u00e5ng erfarenhet. Med sina\nhumoristiska och uppseendev\u00e4ckande l\u00f6psedlar har de under ett decennium h\u00e4nf\u00f6rt\nden svenska gatukonstscenen. Duons konst handlar om att f\u00f6rvr\u00e4nga och\nmanipulera kv\u00e4llstidningarnas l\u00f6psedlar med humoristiska budskap. Konsten\ngrundar sig i l\u00f6psedlarnas makt och p\u00e5verkan inom offentligheten. Med sin konst\nvill duon v\u00e4cka nyfikenhet och medvetenhet hos den som iakttar f\u00f6r att s\u00e5ledes\nlyfta humor som ett starkt vapen. Deras l\u00f6psedlar har st\u00e4llts ut b\u00e5de p\u00e5\nKulturhuset i Stockholm och hos Skissernas Museum i Lund.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n

Projektet sp\u00e5r 12<\/h2>\n\n\n\n

I samband med\nbyggarbeten och renovering under sp\u00e5r 12 p\u00e5 Hovdebaneg\u00e5rden i K\u00f6penhamn 2008\nhittades en fullt beboelig l\u00e4genhet. Fyndet blev snabbt en sensation och\nuppm\u00e4rksammades i dansk tv. L\u00e4genheten, uppf\u00f6rd i hj\u00e4rtat av K\u00f6penhamn,\nuppf\u00f6rdes som ett konstprojekt mellan Adams och den danske gatukonstn\u00e4ren Itso.\nProjektet syftar till att belysa man kan skapa n\u00e5got utan ingenting. Adams\ntalar \u00e4ven i ett klipp fr\u00e5n Inside Out som g\u00e5r att finna p\u00e5 YouTube om att visa\np\u00e5 m\u00f6jligheterna att bygga ett hem mitt i centrala K\u00f6penhamn och det som ett\npolitiskt budskap, eller slag i ansiktet, mot staten.<\/p>\n\n\n\n

Fr\u00e5n nolltolerans till\naccepterad konst<\/h2>\n\n\n\n

I Sverige har det\nl\u00e5nge r\u00e5tt nolltollerant mot graffiti och annan offentlig konst som \u00e4r uppf\u00f6rd\nutan tillst\u00e5nd. Perspektivet har dock under de senaste \u00e5rtiondena f\u00f6r\u00e4ndrats i\noch med att internationellt hyllade gatukonstn\u00e4rer s\u00e5som Banksy och Shepard\nFairey f\u00e5tt ta plats i det offentliga rummet. Gatukonsten och graffitin har\nblivit en viktig del i det demokratiska samh\u00e4llet och m\u00f6jligheten att uttrycka\npolitiska protester eller poetiska reflektioner menar Magdalena Malm, Direkt\u00f6r\np\u00e5 Statens Konstr\u00e5d, har blivit av stor social betydelse. Adams konst \u00e4r\ns\u00e5ledes endast en del av den viktiga utveckling som gatukonstn\u00e4rscenen har f\u00e5tt\nse v\u00e4rlden \u00f6ver.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vem \u00e4r Adams? Pseudonymen Adams \u00e4r en gatukonstn\u00e4r och graffitim\u00e5lare som \u00e4r uppvuxen i Stockholm. Adams \u00e4r huvudsakligen verksam i Stockholm men hans konst finns \u00e4ven representerad runt om i Europa i st\u00e4der s\u00e5som K\u00f6penhamn, Berlin och \u00c5bo. Adams \u00e4r kanske en av Sveriges mest k\u00e4nda gatukonstn\u00e4rer och graffitim\u00e5lare och hans konst syftar till att […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":54,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"yoast_head":"\nOm gatukonstn\u00e4ren Adams - espeis.nu<\/title>\n<meta name=\"description\" content=\"L\u00e4s om gatukonstn\u00e4ren Adams och gatukonstscenens viktiga betydelse inom det offentliga rummet. Klicka h\u00e4r!\" \/>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"http:\/\/www.espeis.nu\/2019\/08\/08\/adams\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"en_US\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Om gatukonstn\u00e4ren Adams - espeis.nu\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"L\u00e4s om gatukonstn\u00e4ren Adams och gatukonstscenens viktiga betydelse inom det offentliga rummet. Klicka h\u00e4r!\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"http:\/\/www.espeis.nu\/2019\/08\/08\/adams\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"espeis.nu\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2019-08-08T07:47:18+00:00\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2019-08-08T07:47:20+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"http:\/\/www.espeis.nu\/wp-content\/uploads\/2019\/08\/adams.png\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:width\" content=\"573\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:height\" content=\"382\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Est. reading time\">\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"3 minutes\">\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"http:\/\/www.espeis.nu\/#website\",\"url\":\"http:\/\/www.espeis.nu\/\",\"name\":\"espeis.nu\",\"description\":\"Graffiti, street art och design\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":\"http:\/\/www.espeis.nu\/?s={search_term_string}\",\"query-input\":\"required name=search_term_string\"}],\"inLanguage\":\"en-US\"},{\"@type\":\"ImageObject\",\"@id\":\"http:\/\/www.espeis.nu\/2019\/08\/08\/adams\/#primaryimage\",\"inLanguage\":\"en-US\",\"url\":\"http:\/\/www.espeis.nu\/wp-content\/uploads\/2019\/08\/adams.png\",\"width\":573,\"height\":382},{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"http:\/\/www.espeis.nu\/2019\/08\/08\/adams\/#webpage\",\"url\":\"http:\/\/www.espeis.nu\/2019\/08\/08\/adams\/\",\"name\":\"Om gatukonstn\\u00e4ren Adams - espeis.nu\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"http:\/\/www.espeis.nu\/#website\"},\"primaryImageOfPage\":{\"@id\":\"http:\/\/www.espeis.nu\/2019\/08\/08\/adams\/#primaryimage\"},\"datePublished\":\"2019-08-08T07:47:18+00:00\",\"dateModified\":\"2019-08-08T07:47:20+00:00\",\"author\":{\"@id\":\"http:\/\/www.espeis.nu\/#\/schema\/person\/130716430e83398a8e9e322ac4a96100\"},\"description\":\"L\\u00e4s om gatukonstn\\u00e4ren Adams och gatukonstscenens viktiga betydelse inom det offentliga rummet. Klicka h\\u00e4r!\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"http:\/\/www.espeis.nu\/2019\/08\/08\/adams\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"en-US\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"http:\/\/www.espeis.nu\/2019\/08\/08\/adams\/\"]}]},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"http:\/\/www.espeis.nu\/2019\/08\/08\/adams\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"item\":{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"http:\/\/www.espeis.nu\/\",\"url\":\"http:\/\/www.espeis.nu\/\",\"name\":\"Home\"}},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"item\":{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"http:\/\/www.espeis.nu\/2019\/08\/08\/adams\/\",\"url\":\"http:\/\/www.espeis.nu\/2019\/08\/08\/adams\/\",\"name\":\"Adams\"}}]},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"http:\/\/www.espeis.nu\/#\/schema\/person\/130716430e83398a8e9e322ac4a96100\",\"name\":\"adminy\",\"image\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"@id\":\"http:\/\/www.espeis.nu\/#personlogo\",\"inLanguage\":\"en-US\",\"url\":\"http:\/\/0.gravatar.com\/avatar\/059708034a07beb3d504b430b089c44f?s=96&d=mm&r=g\",\"caption\":\"adminy\"}}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","_links":{"self":[{"href":"http:\/\/www.espeis.nu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/53"}],"collection":[{"href":"http:\/\/www.espeis.nu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/www.espeis.nu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.espeis.nu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.espeis.nu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=53"}],"version-history":[{"count":1,"href":"http:\/\/www.espeis.nu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/53\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":56,"href":"http:\/\/www.espeis.nu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/53\/revisions\/56"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.espeis.nu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/54"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/www.espeis.nu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=53"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.espeis.nu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=53"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.espeis.nu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=53"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}